­

krajinou10

Dnes má meniny : Soňa Zajtra : Miroslav Pozajtra : Vieroslava

cvo

 TALBOT LAGO T26 GRAND SPORT COUPE SAOUTCHIK, 1948Múzeum Louwman  je domovom najstaršej súkromnej zbierky motorových vozidiel na svete, zostavenej dvoma generáciami rodiny Louwmanovcov. Múzeum vzniklo roku 1934 kúpou 20-ročného Dodge  Pieterom Louwmanom, otcom súčasného majiteľa. Dnes tvorí viac ako dvesto päťdesiat starožitných a klasických motorových vozidiel. Odborníci považujú zbierku za jednu z najkrajších na svete.

Keby som bol veteránom, teda starým automobilom a chcel by som sa dostať do neba,  tak tým nebom by bolo múzeum Louwman. Do tohto múzea môžete prísť "len" pozerať starú techniku, obdivovať ručnú prácu starých majstrov a inžinierov, kochať sa úžasnými krivkami a líniami, alebo...počúvať staré príbehy.
Každé auto má svoj vlastný príbeh, svoj vlastný prínos k histórii automobilizmu. Automobil je totiž aj zrkadlom kultúry. V múzeu sa nachádzajú nielen staré vozidlá, ale aj ďalšie vzácne zberateľské kúsky spojené s automobilizmom. Plagáty, trofeje z pretekov, plastiky a obrazy, všetko inšpirované životom na kolesách.
Múzeum teraz tvorí viac ako dvestopäťdesiat starožitných a klasických motorových vozidiel. Znalci ho považujú za jednu z najkrajších súkromných zbierok a je to najstaršia  zbierka automobilov na svete.
Mnohé mená áut a automobiliek už nikomu nič nehovoria. Z tohto obdobia plného nadšenia, keď skoro "každý" mohol v garáži vyrábať automobil, prežilo len zopár mien. Medzi najstaršie ešte existujúce automobilky patria Daimler-Benz, Peugeot, ale napríklad aj Tatra. Nastaršie kúsky postavené z kovu, dreva a kože sú umiestené v klimatizovaných boxoch za sklom. Práve obdobie  s pred roku 1920 je pýchou tohto múzea.
V roku 1969 bola pridaná zbierka pána Geerliga Riemera. Riemer bol tiež zakladateľom Inštitútu pre automobilový priemysel a manažment (IVA) v Driebergu. Súčasným vlastníkom zbierky je Evert Louwman, holandský dovozca vozidiel Lexus, Toyota a Suzuki. V roku 1969 sa zbierka presunula do Leidschendamu do novootvoreného Národného automobilového múzea. V roku 1981 bolo múzeum presunuté do nového sídla na pozemkoch dovozcu Louwman & Parqui v Raamsdonksveer. 18. apríla 2003 bolo múzeum premenované na Zbierka Louwman.
Keď sa 3. júla 2010 otvorilo súčasné múzeum v Haagu s názvom Louwman múzeum, bola pritom aj holandská kráľovná Beatrix, ktorej bývalý domov Huis den Bosch prakticky susedí s múzeom.
Samotná budova môže prekvapiť. Je veľkolepo navrhnutá americkým architektom Michaelom Gravesom. Predná časť múzea je charakteristická svojou symetriou. S ostrými šikmími strechami, typickými pre holandskú architektúru vytvára ilúziu, že budova je menšia ako skutočnosti je, čo ju lepšie spája s okolitým historickým prostredím. Krajinné záhrady, ktoré navrhol Lodewijk Baljon, dopĺňajú architektúru budovy. Budove má tri poschodia a viac ako 10.000 m² výstavného priestoru. Sála pri vstupe do múzea je moderná a zameriava sa viac na architektúru ako na autá.
Evert Louwman je bratom Jana Louwmana, majiteľa bývalej Wassenaar ZOO, ktorá bola zatvorená v roku 1985. Zoologická záhrada mala bránu s dvoma murovanými stĺpmi, na ktorých stáli dva levy. Táto stará brána sa stala vstupom do nového múzea.

Muzeum Veľká hala reštaurácia MILNES-DAIMLER DOUBLE-DECKER OMNIBUS, 1904 DE DION-BOUTON & TREPARDOUX, 1887
PEUGEOT TYPE 6 PHAETON WITH CAPOTE, 1894 DAIMLER 6-HP TWIN-CYLINDER SIX-SEAT BRAKE, 1897 PANHARD & LEVASSOR PHAETON WITH CANOPY, 1895 BUFFUM FOUR CYLINDER STANHOPE, 1895 DARRACQ 8-HP TWO-SEATER, 1901
CHASE HIGHWHEELER DELIVERY VAN, 1908 PANHARD & LEVASSOR 6-HP TYPE A1 DOUBLE PHAETON WITH CANOPY, 1899  SPYKER 12/16-HP DOUBLE PHAETON, 1905    WOODS DUAL POWER, 1917
 WHITE MODEL C STEAM CAR DEMI-LIMOUSINE, 1903  BENZ PRINCE HEINRICH, 1910  DODGE DODGE - TOURING CAR, 1914 - Prvé auto v zbierke  SPYKER 12/16-HP DOUBLE PHAETON, 1905  PEUGEOT TYPE 126 12-15-HP TOURING, 1910
 COLUMBIA ELECTRIC LANDAULET, 1899 - ELEKTROMOBIL z New Yorku  AMERICAN UNDERSLUNG MODEL 644, 1914  JOSWIN TOWN CAR, 1922  AUBURN MODEL 852 SPEEDSTER, 1936  SPYKER 60-HP FOUR-WHEEL DRIVE RACING CAR, 1903 - Toto bolo prvé vozidlo na svete, ktoré bolo vybavené šesťvalcovým motorom, prvým benzínovým motorom so štyrmi kolesami a prvým vozidlom s brzdovým systémom pripojeným na všetky štyri kolesá.
 GRAHAM BLUE STREAK COUPE and CURTISS AEROCAR LAND YACHT, 1932  DUESENBERG MODEL J LIMOUSINE-LANDAULETTE THRONE CAR, 1937  ASTON MARTIN DB3 WORKS TEAM CAR, 1952  FIAT 1100 BOAT-CAR CARROZZERIA CORIASCO , 1953  DAIMLER DK 400 'GOLDEN ZEBRA' COUPÉ, 1955
 oddelenie Spyker  oddelenie Bugatti  oddelenie Ferarri a Alfa Romeo  oddelenie Amerika  oddelenie mini automobilov
 muzeum  muzeum  muzeum  muzeum  muzeum

gallery icon

Príbehy áut:
Benz, 1886Hoci sa viacerí priekopníci pokúsili postaviť auto, toto trojkolesové vozidlo, ktoré bolo navrhnuté a postavené Karlom Benzom, je prvým patentovaným automobilom. Automobil však vzbudzoval nedôveru a tak  to do rúk, doslova, chytila pani Bertha Benzová a jej 194 km dlhá púť v roku 1888 keď ona a jej dvaja synovia opustili svoj dom v Mannheime a urobili historickú okružnú cestu do Pforzheimu, sa stala prvou diaľkovou cestou v dejinách automobilizmu. Legendárny je príbeh ako pani Benzová počas svojej dlhej cesty vyčerpala palivo a kúpila si benzín v lekárni (pumpy ešte neboli), čo jej umožnilo dokončiť cestu. Z technického hľadiska bola takisto dômyselná: opravila zapaľovanie podväzkom a vyčistila upchatú palivovú rúrku so sponou z klobúka. Jazda bola úspechom, po nej sa predajom áut začalo dariť.

Greta Garbo, Clark Gable, Gary Cooper, Mae West, Howard Hughes, William Randolph Hearst, španielský kráľ Alfonso XIII, kráľovná Marie z Juhoslávie, rumunský princ a veľa ďalších slávnych hollywoodskych hviezd a členov vyššej spoločnosti vlastnili Duesenberg. Museli za svoje nové auto zaplatiť približne 20 000 DUESENBERG MODEL SJ LAGRANDE DUAL-COWL PHAETON, 1935dolárov. Na porovnanie, Ford vtedy stál 500 dolárov.
Kompresor umožnil motoru výkon 320 HP a dosahovať maximálnu rýchlosť 210 km / h. Kompresor však zberal veľa priestoru, a to bol dôvod, prečo boli výfukové potrubia umiestnené mimo kapotu. To dalo automobilu taký silový výraz, že tieto chromované rúry boli ponúkané ako možnosť aj majiteľom Duesenbergu J (bez kompresora) za 1000 dolárov. Napriek tomu, že modely J a SJ generovali dobré predajné čísla, kríza spôsobila koniec značky a Duesenberg sa zatvoril v roku 1937. Bolo vyrobených približne 35 kusov SJ. Toto je jediný s karosériou firmy LaGrande.

Typické americké auto typu  "Hot Rod". Hot Rodding začal v južnej Kalifornii na konci 30. rokov 20. storočia. Vyradené autá, zvyčajne Fordy, boli drasticky upravené a FORD MODEL 18 'GOLDEN DEUCE' COUPE, 1932vybavené pretuningovanými, alebo silnejšími motormi. Tieto Hot Rody boli vhodné pre použitie na verejných komunikáciách, ale i na preteky. Spočiatku sa pretekalo na hlavných cestách a na nepoužívaných letiskách a neskôr na účelovo vytvorených dráhach. Autá pretekali v pároch  na vzdialenosť štvrť míle (404 metrov). Pstupným vyraďovaním vznikol konečný víťaz.  "Golden Deuce" v zbierke úspešne pretekal v pretekoch v šesťdesiatych rokoch minulého storočia a tiež vyhral ceny na autosalóne. Názov "Deuce" znamená 2 v americkom slangu a je prezývkou pre Ford Coupe z roku 1932. Podobné auto bolo predmetom hitu skupiny Little Boys '1963 "Little Deuce Coupe".

V roku 1900 ponúkol novinový magnát James Gordon Bennett, majiteľ New York Herald, trofej pre automobilový závod pre národné tímy. Každoročné preteky sa konali na verejných cestách predchádzajúcej víťaznej krajiny. Britské auto zvíťazilo v roku 1902, ale keďže preteky na verejných cestách boli v Anglicku nezákonné, závod v roku 1903 sa konal v Írsku. Na počesť hostiteľskej krajiny boli zúčastnení závodníci z Napiera namaľovaní zelenou.
Napier od tej doby používal pre svoje autá zelenú .  Mark Mayhew na tomto 100- HP  Napieri s 11,1-litrovým štvorvalcovým NAPIER 100-HP GORDON BENNETT RACING CAR, 1903motorom v závode v Nice v roku 1904 dokázal predbehnúť všetky autá Mercedes, maximálnou rýchlosťou 132 km / h. Ten istý rok Mayhew počas kvalifikačného preteku na ostrove Man narazil havaroval a poškodil prednú nápravu. V dôsledku toho sa vozidlo správalo zle a neuspel.
Vozidlo bolo pôvodne vybrané pre závod v roku 1905, ale nakoniec stiahnuté v prospech novšieho Napiera, "Samsona". Napier 100-hp skončil v stodole v USA a bol stratený do roku 1950, kedy ho objavil George Waterman.

Navždy spolu: James Bond, Sean Connery, Aston Martin. Toto je pôvodný DB5, ktorý dal Jamesovi Bondovi inžinier "Q", pre misiu vo filme "Goldfinger". Aston Martin má tieto rozšírenia:
-ASTON MARTIN DB5 JAMES BOND , 1964 Dva Browningové kulomety za prednými svetlami
- Hydraulické, predlžiteľné nárazníky na použitie ako lišty
- Vymeniteľné poznávacie značky
- Roztiahnuteľné nože v ľavom zadnom náboji na ničenie kolies
- Dymový dávkovač na vytvorenie dymovej clony
- Zadné olejové čerpadlo na vytvorenie klzkej plochy pre prenasledovateľov
- Navigačný a radarový systém na sledovanie automobilov
- Katapult a atd.
Vývojárom tejto smrtiacej technológie bol Ken Adam, ktorý pracoval na produkcii filmu. Bol inšpirovaný svojími skúsenosťami v Royal Air Force počas druhej svetovej vojny, keď lietal s ťažko ozbrojeným Hawker Typhoon. Všetky úpravy tohto DB5, ktorý je jedným zo štyroch, ktoré boli plne vybavené, boli vyrobené v továrni Aston Martin. Scéna, kde sa auto odovzdá Jamesovi Bondovi, bola natočená v rohu tejto továrne.

HUMBER PULLMAN, formerly owned by Sir Winston Churchill, 1954Britský premiér Sir Winston Churchill a jeho cigáro boli neoddeliteľnou súčasťou, a preto bol v tomto aute Humber Pullman nainštalovaný mimoriadne veľký popolník. Okrem toho je k dispozícii tlačidlové rádio, novinka v tom čase a nezávislé vykurovacie systémy pre šoféra a cestujúcich.
Humber Pullman vznikol pred druhou svetovou vojnou, ale počas vojnových rokov sa vyrábal len pre britských vládnych úradníkov a vojenských dôstojníkov. Aj generál Montgomery sa spoliehal na jeho spoľahlivosť. Humber bol vládou obľúbený, pretože to bola spoľahlivá a predovšetkým nenápadná limuzína, pritom ponúkala luxus Rolls-Royce.

ROLLS-ROYCE 40/50-HP PHANTOM BARKER TORPEDO TOURER, 1926V čase, keď India bola ešte britskou kolóniou, Maharadźovia a ďalší indický vládcovia boli pravidelnými zákazníkmi Rolls-Royce. Mahadža Nawab z Hyderabadu, vydal na konci roka 1925 príkaz na kúpu nového Phantom I od Rolls-Royce Motors Ltd z Bombaja.
Phantom má karosériu z lešteného hliníka a čoskoro sa stal známym ako "Silver Phantom of Hyderabad". Dvere sú vyrobené z lešteného teaku a v zadnom priestore sú dva dýhované skladacie stoly, ako aj teaková skrinka s fotoaparátom, ďalekohľadom a fľašami na vodu. Vozidlo sa pravidelne používalo pre návštevy príslušníkov britskej kráľovskej rodiny, vrátane princa z Walesu - budúceho kráľa Eduarda VIII. Podľa členov rodiny Nawab, auto prinieslo veľa šťastia, a preto sa používalo na svadby - viac ako 100x. Vozidlo bolo v prevádzke až do roku 1953, potom zostalo v rodinnom vlastníctve. Phantom vzbudil záujem anglického automobilového nadšenca Williama Mereditha-Owena v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Rodina Nawabovcov uviedla, že by mohli mať záujem o predaj auta, ale Meredith-Owen musel najprv získať dôveru a priateľstvo rodiny. Po niekoľkých stovkách listov sa Rolls-Royce vrátil do Anglicka.
Otváracia doba
Múzeum Louwman je otvorené od utorka do nedele. Zatvorené v pondelok.
od 10.00 hod - do 17.00 hod.
Vstupné
Dospelý   14€
Parkovanie v podzemnej garáži pod múzeom za 5€


Nájdi si cestu
    Show the options
štart :
 alebo 
Cieľ      :
 alebo 
zdroje: www.louwmanmuseum.nl, wikipedia

galapagos222

Krajinou.sk © 2008-2019 krajinou(zavináč)gmail.com
GDPR

­