­

krajinou10

Bleriot XI.Múzeum Aviodrom na ploche 6000 m² predstavuje chronologickom poradí dve storočia leteckej histórie (od roku 1785 do roku 2012). Od Mogofliéry, cez trojplošníky, prúdové stíhacie bombardéry až po pristánie na Mesiaci a Vesmírnu stanicu ISS.

O tomto múzeu som sa dozvedel nedávno v zime. A bolo jasné kam tohtoročná prvá výprava bude smerovať.
Nejaké technické múzeá už mám za sebou, myslel som si že viem, čo sa dá očakávať, ale príslovečný holandský zmysel pre detail ma zase prekvapil. Široký záber, množstvo exponátov, obsah výstavy, ale i forma, teda aranžmán sú v najvyššej kvalite.
Vizuálnu formu dopĺňa tá audiálna, keď zo všetkých strán sa rinú zvuky typické pre lietanie. Zvuky motorov, či piestových, alebo prúdových, hlasy z vysielačiek, vo vojnovej sekcii aj zvuky guľometov a vybuchujúcich bômb, prípadne pípanie morzeovky dokonale navodzujú atmosféru. Ale pri tom nerušia.
Aktuálne má Aviodrome tri budovy: hlavná budova, kde je väčšina lietadiel umiestnená a kde je reštaurácia a kino, replika starej budovy terminálu Schiphol z roku 1928 a hangár T2 pre funkčné a reštaurované lietadlá (sklad s obmedzeným prístupom pre návštevníkov). Priamo v múzeu sú aj ďalšie exponáty okrem lietadiel.
Všetko čo súvisí z lietaním tu nájdete. Od plagátov z prvých leteckých dní v dvadsiatich rokoch, cez oblečenie pilotov a letušiek, po vybavenie riadiacej veže. Aj rôzne logistické vybavenie, prípadne letecké kuriozity sú súčasťou vystavených exponátov.
Je tu trenažér v ktorom si môžete sadnúť a cítiť turbulencie, alebo iný, simulujúci zoskok s padákom, tam sa vám môže zakrútiť hlava.
Jednou z hlavných atrakcií je určite Jumbo.
Môžete preskúmať tento Boeing 747 spoločnosti KLM a vidieť priestory, ktoré bežne zostávajú zatvorené.
Nákladový priestor, kokpit, alebo miestnosti pre letušky sú tu normálne dostupné.
V roku 2004 bol posledný z klasickej série Boeing 747-200 (volá sa Louis Blériot) predaný múzeu Aviodrome za symbolickú sumu 1 euro. Aj keď lietadlo bolo letu schopné, letisko Lelystad Airport bolo príliš malé na to aby zvládlo také veľké lietadlo, takže lietadlo bolo čiastočne rozobrané a prepravené po vode na lodi.
Kokpit lietadla je miesto, kde sa obyčajný smrteľník dostane málokedy. Práve v múzeu si atmosféru kokpitov môžete naplno užívať, pretože je ich tu sprístupnených veľa, od tých starších a jednoduchších až po moderný kokpit Jumbojetu. Tam sa dá ale len opatrne nahliadnuť, ale ono to stačí.
Po nejakej hodine strávenej medzi strojmi ťažšími ako vzduch, som si nevdojak uvedomil, že sa usmievam. Ono toto prostredie tak pôsobí, aspoň na mužské pokolenie, pretože podobných usmievajúcich návštevníkov som stretol viac.

Aviodrome Wright Flyer Type A replica Fokker Dr.1 Fokker F.7a Supermarine Spitfire (replica)
Sykorsky S-51 Jezebel Douglas DC-3 ISS V pozadi Jumbojet replika Shiphol
Junkers Ju 52 Lockheed Constellation  Lockheed Constellation Lockheed Constellation Boeing 747-200
Aviodrom Aviodrom Aviodrom Aviodrom Aviodrom

História múzea:
V roku 1955 niekoľko organizácií, napríklad letecká spoločnosť KLM a výrobca lietadiel Fokker, iniciovali nadáciu s názvom "Stichting voor het Nationaal Luchtvaartmuseum" s cieľom vytvoriť národné letecké múzeum.
Múzeum bolo otvorené v roku 1960 na letisku Schiphol v Amsterdame pod názvom Aeroplanorama a malo iba sedem lietadiel.
V priebehu doby, sa lokalita stala príliš malá pre rozrastajúce sa kolekcie lietadiel a v roku 2003 bolo múzeum sa presťahované do nového pôsobiska na letisku Lelystad. Názov bol zmenený na Aviodrome.
K leteckej téme bolo pridaných niekoľko artefaktov z niektorých holandských vesmírnych programov, ako je ANS (Astronomický holandský satelit), model sondy Huygens a i.
Vzhľadom k úpadku bolo múzeum uzatvorené dňa 25. decembra 2011, ale znovu otvorené dňa 28. 04. 2012 po prevzatí skupinou Libéma.
Prehľadná mapka múzea:
mapa aviodrom

Vstupné:
Dospelí: € 15,75
Detské: 3/11 rokov € 13.25
Deti: 0/2 rokov zadarmo
Adresa:
Aviodrome Lelystad
Pelikaanweg 50
8218 PG Lelystad Airport

Zdroj: wikipedia, www.aviodrome.nl

­